Instagram

Artikel Pencerahan:Apakah Islam galakkan perjuangan perkauman?


Apakah Islam dan Nabi Islam Muhammad SAW menggalakkan perjuangan yang bersifat perkauman?

Islam agama universal ini wajarkah dikaitkan dengan ‘jihad perkauman’ yang telah mencetuskan pelbagai perbalahan sepanjang sejarah?

Wajarkah Islam dikaitkan dengan perjuangan perkauman?

Sehingga semasa saya di Malaysia baru-baru ini, dalam seminar bersama para penulis maya, seorang tokoh agama berjawatan tinggi dalam forum melahirkan rasa tidak puas hati kerana di Tanah Melayu ini ada masjid India, Benggali dan Cina.

Kelihatan, begitu sekali Islam itu diacuankan secara perkauman sehingga menafikan hak budaya muslim kaum lain. Untuk menjawab persoalan ini, saya ingin sebutkan beberapa noktah berikut;

Tiada siapa yang mampu menentukan bangsanya sebelum dia lahir samada untuk dia menjadi Arab, atau Melayu, atau Inggeris atau India atau selain itu. Ia adalah ketentuan Allah, bukan atas usaha atau kejayaan seseorang.

Maka hakikat ini mestilah difahami supaya kita tidak menyalahkan atau menghina seseorang atas sebab bangsa atau keturunannya kerana itu bukan pilihan atau kesalahannya. Sebaliknya kita menilai seseorang berdasarkan perbuatan dan akhlaknya. Inilah sikap yang adil.

Dosa keturunan tidak ditanggung oleh anak cucu. Dosa seseorang tidak boleh dibebankan atas orang lain yang sebangsa dengannya yang tidak terlibat dengan kesalahan itu.

Allah menjelaskan prinsip ini dalam al-Quran: (maksudnya) “Dan seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain. dan tiadalah Kami (Allah) mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang rasul (untuk menerangkan yang benar dan yang salah)". (Surah al-Isra, ayat 15).

Maka, perjuangan apapun yang mahu ditegakkan, hendaklah menilai setiap insan berdasarkan kepada akhlaknya, bukan titih keturunannya. Keadilan dalam Islam buta warna bangsa dan agama sekalipun. Keadilan untuk semua.

Sabda Nabi SAW:
“Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuilah! Tiada kelebihan orang arab ke atas ‘ajam (yang bukan arab), atau ‘ajam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan”(Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi, dinilai hasan oleh al-Albani).

Jika hal ini tidak dihayati, perkauman atau racism akan berlaku. Akan ada pihak yang teraniaya hanya kerana keturunannya walaupun mungkin dia tidak bersalah.

Diskriminasi seperti ini pernah berlaku di Amerika, sehingga Martin Luther King dalam pidatonya yang terkenal ‘I have a dream’ menyebut: “I have a dream that my four little children one day live in a nation where they will not be judged by the colour of their skin but by the content of their character”.

Maka, berdasar dua asas di atas, apa-apa sahaja tindakan atau pembahagian ekonomi dan sosial yang berasaskan bangsa terdedah kepada unsur-unsur ketidakadilan disebabkan faktor di atas. Hakikatnya, menilai berdasarkan agama lebih luas dari berasaskan bangsa. Kemudian, menilai keperluan kehidupan berdasarkan latar ekonomi seseorang lebih luas dari penilaian berdasarkan agama atau bangsa.

Tujuan Allah menciptakan berpuak dan berbangsa agar saling kenal mengenali antara satu sama lain.

Firman Allah: (maksudnya) “Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuanNya". (Surah al-Hujurat: 13).

Lihat dalam ayat ini, Allah memanggil “Wahai manusia!”. Panggilan yang sangat adil merangkumi setiap bangsa dan puak. Bukan panggil perkauman atau fanatik keturunan.

Kata Sayyid Qutb dalam menafsirkan ayat ini: “Penciptaan manusia berbagai bangsa dan suku puak bukan untuk berperang dan bergaduh, tetapi untuk berkenalan dan bermuwafakat. Perbezaan bahasa, warna kulit, tabiat, perangai, kelebihan dan kemampuan adalah kepelbagaian yang bukan bertujuan untuk perbalahan dan perkelahian. Sebaliknya, untuk bantu membantu dalam menunai tanggungjawab dan keperluan. Tiada bagi warna kulit, jenis bangsa, bahasa, negara segalanya itu nilai dalam timbangan Allah.

Sebaliknya, di sana hanya satu timbangan yang menentukan nilai dan kelebihan manusia, iaitu; “Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu”. (Fi Zilal al-Quran 6/3348. Cairo: Dar al-Syuruq).

Maka, apa-apa sahaja tindakan atau peraturan yang boleh membawa permusuhan kaum, atau permusuhan atas dasar bangsa dan etnik, maka ia menjurus kepada unsur ketidakadilan yang ditolak oleh prinsip asas Islam.

Tiada kaum yang boleh menganggap mereka ‘lebih tuan’ dalam ertikata racial supremacy. Adapun hadis Nabi: “Para pemimpin dari Quraish” (Hadis sahih riwayat Ahmad, al-Tabarani, al-Baihaqi dll) tidak boleh dijadikan hujah ketuanan sesuatu bangsa. Hadis ini bukan soal ketuanan, tetapi soalan kemampuan dan pengaruh politik diambil kira dalam perlantikan pemimpin. Oleh kerana Quraish mempunyai pengaruh dan kemampuan politik dalam kalangan Arab ketika itu, maka mereka paling layak.

Dalam masa yang sama Nabi bersabda:“Sekalipun jika memerintah kamu seorang hamba habsyi, jika dia memimpin kamu dengan Kitab Allah, maka dengar dan taatlah” (Riwayat Muslim).

Hadis ini menafikan ketuanan kaum (racial supremacy) tertentu.

Di samping itu, kita hendaklah tahu bahawa setiap mukmin itu bersaudara tanpa mengira bangsa dan puak. Hak-hak persaudaraan Islam telah ditentukan oleh Allah dan rasulNya. Nilai persaudaraan ini hendaklah sentiasa kita pegang. Perbezaan keturunan dan bangsa tidak boleh menjejaskan hal ini.

Inilah asas perpaduan yang terpenting. Inilah perpaduan yang menyelamatkan kita dunia dan akhirat. Firman Allah: (maksudnya) “Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah (Islam), dan janganlah kamu berpecah-belah; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu dahulunya bermusuh-musuhan, lalu Allah menyatukan di antara jantung hati kamu, maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu bersaudara (persaudaraan Islam)."

"Dan kamu dahulunya berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu darinya (disebabkan nikmat Islam). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.” (Surah Ali ‘Imran ayat 103).

Menolong seseorang berdasarkan agama memberikan ruang yang lebih terbuka daripada menolong seseorang berdasarkan bangsa. Ini kerana seseorang boleh memilih agamanya, tetapi tidak boleh memilih bangsanya.

Menolong Kaum Dalam Islam

Setelah kita faham dan beriman dengan asas-asas yang disebutkan di atas. Bertindak berteraskan asas ini, maka tidaklah menjadi kesalahan jika kita dalam masa yang sama berusaha memajukan bangsa atau keturunan kita dengan syarat kita tidak menzalimi dan menghina kaum yang lain. Dalam Islam pun, harta pusaka juga diwarisi oleh kaum keluarga.

Kita juga disuruh menghubungkan silaturrahim sesama keluarga dan al-Quran juga menyuruh kita membantu keluarga di sudut harta. Firman Allah: (maksudnya) “Maka (sebagai tanda syukur) berikanlah kepada kaum kerabatmu, miskin dan orang musafir akan haknya masing-masing; pemberian yang demikian adalah baik bagi orang-orang yang bertujuan memperoleh keredhaan Allah dan mereka itulah orang-orang yang berjaya.” (Surah al-Rum, ayat 37)

Nabi juga memuji sikap tolong menolong dalam memajukan atau membantu kaum atau puak sendiri, dengan syarat tidak menzalimi puak yang lain. Sabda Nabi: “Sesungguhnya kaum al-`Asy`ariyin apabila habis bekalan mereka dalam peperangan, atau kurang makanan keluarga mereka di Madinah, mereka himpunkan apa yang ada pada mereka dalam satu kain. Kemudian mereka membahagikan dalam satu bekas dengan sama rata. Sesungguhnya mereka daripadaku dan aku daripada mereka.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Ertinya, walaupun Islam menentang ‘asabiyyah namun Islam tidak menentang usaha membantu dan memartabatkan kaum sendiri, jika ada keperluan ke arah itu dan tidak membawa kepada pemusuhan antara puak dan kaum.

Adapun asabiyyah sebenarnya adalah sikap berpuak yang membawa kepada membelakangkan kebenaran dan kezaliman kepada kepada pihak lain. Sikap fanatik puak itu mungkin menjelma dalam bentuk bangsa, ataupun parti politik, atau mazhab, atau kumpulan atau apa sahaja yang fanatik dan menolak kebenaran orang lain.

Sabda Nabi: “Sesiapa yang berperang di bawah rayah ‘immiyyah (bendera kebutaan) dan menyeru kepada ‘asabiyyah atau marah kerana ‘asabiyyah maka kematiannya adalah jahiliyyah”. (Muslim).

Rayah ‘immiyyah (bendera kebutaan) adalah kiasan kepada suatu puak yang berhimpun atas suatu perkara yang tidak diketahui sama ada benar atau batil, namun membela atas dasar ketaksuban. Ertinya, jika ada ciri demikian maka itu ‘asabiyyah yang dilarang; samada perjuangan parti atau perjuangan kaum. Maka, bukan sahaja perjuangan politik bangsa boleh menjadi ‘asabiyyah, perjuangan atas nama Islam jika fanatik dan menolak kebenaran hanya kerana keputusan parti juga boleh dinamakan ‘asabiyyah.

Usaha memartabatkan kaum bukan prinsip perjuangan tetapi boleh menjadi keperluan sementara yang dilakukan apabila keadaan mendesak seperti yang berlaku kepada kabilah al-Asy’ariyyin dalam hadis di atas. Sebab itu al-Quran bukan sahaja menyebut membantu kaum kerabat yang susah, tetapi juga membantu golongan miskin, orang musafir yang kesusahan tanpa dikaitkan dengan kaum kerabat atau bangsa.

Ertinya; prinsip Islam mengatasi segalanya termasuk isu bangsa. Perjuangan bangsa jika bertentangan dengan prinsip-prinsip Islam yang disebutkan tadi adalah diharamkan. Namun, usaha memartabatkan bangsa jika tidak bertentangan dengan prinsip-prinsip Islam seperti prinsip persaudaraan Islam, keadilan untuk semua dan tidak menghina bangsa lain, maka ia diizinkan, bahkan terpuji.

Namun, berjihad menentang kaum lain atas nama bangsa, bukan ajaran Islam.

Sumber: Malaysiakini.com

Kenapa saya menyertai DAP


Tunas dunia politik
Sejak mengenali apa itu perihal politik, saya tidak pernah terlintas untuk bertembung dengan dunia ini. Walaupun ayah saya pernah menyiapkan sepasang kemeja putih yang ditempah khas ketika Pemuda UMNO dipimpin saudara Anwar Ibrahim. Ketika itu, Anwar Ibrahim menyediakan barisan saf kepemudaannya ala-ala gaya mereka yang bekerja di kilang.Aktif dan agresif. Ketika itu saya hanya memakai sahaja tanpa memahami mengapa dan ke mana arah tujuannya. Lalu, saya juga melepasi jalur poltik di saat saudara Mohamad Sabu yang lebih dikenali dengan panggilan Mat Sabu (sekarang ini Timbalan Presiden PAS)difitnah dengan tuduhan khalwat dengan salah seorang jemaah muslimahnya. Mahkamah kemudiannya membebaskan beliau. Namun, pandangan politik saya ketika itu masih juga samar-samar. Malah, momokan cerita seperti cerita yang berlaku ke atas Mat Sabu itu tadi telah melukiskan sedikit demi sedikit garisan yang mencalarkan wajah PAS dan dunia politik di Malaysia dari kacamata saya ketika itu. Sehinggakan PAS dilihat sebagai parti wadah Islam yang hodoh oleh saya ketika kes itu berjaya dimainkan oleh UMNO melalui media-media perantaraannya. Tetapi,yang peliknya, ayah saya yang sudah tentunya adalah ahli UMNO agak keras menafikan tuduhan liar ke atas saudara Mat Sabu itu. Dia mempertahankan lawannya.Saya mendapatkan sedikit pencerahan dari peristiwa itu dan peristiwa pengharaman Al-Arqam juga.

Anwar sebagai 'booster'
Peluang untuk memahami selok-belok politik kepartian ketika itu hanya datang melalui ayah saya semata-mata. Dia bagaikan teropong halus yang senantiasa ada di hujung telinga saya. Perbincangan, pendebatan dan bual-bicara yang berkaitan politik bersama pimpinan politik UMNO terutamanya langsung saya hadami melalui kacamatanya sahaja. Biarpun begitu, beliau tidak pula meyakinkan saya untuk menyokong atau membantah mana-mana parti yang ada. Baginya, biar maklumat itu saya perolehi sendiri. Sehinggalah saya di universiti. Dan di saat saya berkesempatan berjumpa dengan Dato Seri Anwar lebih kurang dalam pukul 10 - 11 pagi di rumahnya dan di mana beliau diberkas ala-gestapo pada sebelah malamnya telah mengubah segala-galanya. Beliau yang ketika itu sedang bersiap-siaga untuk berdemo di dataran merdeka memohon untuk berjumpa rakan-rakan terdekat termasuk ayah saya dan kawan-kawannya. Pintu dunia politik Malaysia mula terkuak sedikit demi sedikit.

Kenapa DAP
Kewujudan pelbagai pertubuhan dan NGO yang mesra pemerintah mula memberi rasa ketidak keselesaan kepada saya. Malah beberapa tindakan berupa ancaman dan ugutan keras bersifat perkauman oleh mereka ini tanpa sebarang tindakan oleh parti yang memerintah menyebabkan saya tertanya-tanya. Adakah terdapat undang-undang yang berbeza untuk rakyat Malaysia?Satu untuk pemerintah dan pihak yang menyokong mereka serta satu lagi untuk rakyat biasa yang menentang mereka. Malah, pertubuhan-pertubuhan yang bersifat perkauman ini begitu lantang (baca:bodoh) ini memperlekehkan usaha-usaha DAP yang telah jelas terang lagi bersuluh yang tidak pernah membawa sebarang isu perkauman sebagai dasar perjuangan malah telah pula menyenaraikan bukti-bukti betapa DAP terutamanya di Pulau Pinang telah membela rakyat bawahan yang kebanyakannya adalah orang Melayu dan beragama Islam. Laporan Audit Negara yang lambat dibentangkan di Parlimen juga mengesahkan berita hebat ini.Malah DAP yang disebut sebagai anti-Melayu dan anti-Islam oleh mereka telah berjaya memeperlihatkan kesungguhan mereka membela kesemua rakyat tanpa mengambil kira warna kulit, pegangan agama mahupun idelogi politik. Pertubuhan-pertubuhan ini tanpa rasa malu dengan kedangkalan dan fitrah bebal dari diri-sendiri terus-menerus menyebarkan fitnah ke atas DAP dengan dakwaan bersifat perkauman dan percik api agama. Malah berita (baca:fitnah) mereka ini pula disebar luas dan diprogramkan sebagai propaganda jahat ke serata pelusuk negara melalui lidah tidak rasmi mereka Utusan Malaysia, Berita Hairan, RTM dan TV3. Aktiviti-aktiviti mereka ini telah menyedarkan saya betapa mereka telah pun dan sedang merendahkan kemampuan intelektual saya dan rakan-rakan yang berada disekeliling saya. They were insulting my intellectual. Mereka seolah-oleh telah mencuri kasut saya di siang hari di tangga masjid di depan mata saya dan kemudian menuduh orang lain pula yang mencurinya.Lalu mereka mengajak pula saya menjadi pembela ke atas mereka yang telah kehilangan kasut.Padahal merekalah yang merompaknya! Tidakkah ianya sesuatu yang sangat melucukan?Mereka telah menulis melalui lidah-lidah tidak rasmi mereka mengajak anak-anak muda menyertai mereka padahal di waktu yang lain mereka mereka menyebarkan peluru kacang bertaburan dengan fitnah-fitnah yang tidak pernah masuk dek akal! Malah fitnah yang direkacipta itu cuba dipaksa masuk melalui slogan-slogan Melayu dan Islam yang mana mereka sendiri pun telah 'menjualnya' sedikit demi sedikit. Tidakkah saya akan kelihatan begitu naif sekali jika masih mempercayai mereka ini? Lalu, tindakan menyertai DAP sebagai wadah gerakan berpolitik merupakan tindakan politik yang paling menggembirakan saya setakat ini. Penyertaan saya dan rakan-rakan saya boleh la di lihat sebagai perkembangan yang sihat dalam negara demokrasi kita ini. Malah untuk DAP khususnya. Lalu dengan harapan menggunung untuk memberi kemaslahatan yang paling besar kepada DAP dan tentunya kemenangan Pakatan Rakyat di Putrajaya telah melahirkan idea hebat ini - menyertai DAP.


Nor Miswary b. Ramli
Shah Alam

Apa yang dapat anda faham?



Ramai yang hairan bagaimana bendera yang menjadi buah-maki puak pemerintah ke atas Dato Seri Anwar Ibrahim boleh megah berkibar di sini? Di bangunan PWTC, Kuala Lumpur? Di Malaysia? Tentunya 'hubungan dagang yang terkawal' ini boleh membantu ekonomi Malaysia yang disebut memperolehi peningkatan FDI nya dalam tempoh terdekat menghampiri pembubaran parlimen? Dan sudah pastilah PERKASA atau JATI yang tertubuh atas daasr IMR nya tentu menyedari kehadiran negara yang didakwa sebagai mendapat sokongan Anwar Ibrahim ini boleh membantu memelihara Islam dan umatnya di Malaysia. Bukankah begitu? Pepatah Melayu lama sememangnya sangat berkesan;"..mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih.."

Remembering Malcom X


Malcolm Little, the son of an African American Baptist preacher, Earl Little, was born in Omaha, Nebraska, on 19th May, 1925. Malcolm's mother, Louise Little, was born in the West Indies. Her mother was black but her father was a white man.

Earl Little was a member of the Universal Negro Improvement Association (UNIA) and a supporter of Marcus Garvey. This got him into trouble with the Ku Klux Klan. Malcolm later recalled: "When my mother was pregnant with me, she told me later, a party of hooded Ku Klux Klan riders galloped up to our home in Omaha, Nebraska, one night. Surrounding the house, brandishing their shotguns and rifles, they shouted for my father to come out. My mother went to the front door and opened it. Standing where they could see her pregnant condition, she told them that she was alone with her three small children, and that my father was away, preaching in Milwaukee." The Klansmen warned her that we had better get out of town because "the good Christian white people" were not going to stand for her husband "spreading trouble" among the "good" Negroes of Omaha with the "back to Africa" preachings of Marcus Garvey.

The family now moved to Lansing, Michigan. Little continued to make speeches in favour of UNIA and in 1929 the family house was attacked by members of the Black Legion, a militant group that had broken away from the Ku Klux Klan. "Shortly after my youngest sister was born came the nightmare night of 1929, my earliest vivid memory. I remember being suddenly snatched awake into a frightening confusion of pistol shots and shouting and smoke and flames. My father had shouted and shot at the two white men who had set the fire and were running away. Our home was burning down around us. We were lunging and bumping and tumbling all over each other trying to escape. My mother, with the baby in her arms, just made it into the yard before the house crashed in, showing sparks."

In 1931 Earl Little was found dead by a streetcar railway track. Although no one was convicted of the crime it was generally believed that Little had been murdered by the Black Legionnaires. Malcolm's mother never recovered from her husband's death and in 1937 was sent to the State Mental Hospital at Kalamazoo, where she stayed for the next twenty-six years.

Little moved to Boston to live with his sister. He worked as a waiter in Harlem and after becoming addicted to cocaine, turned to crime. In 1946 he was convicted of burglary and sentenced to ten years imprisonment. While in prison he was converted to the Black Muslim faith and the teachings of Elijah Muhammad: "The teachings of Mr. Muhammad stressed how history had been whitened - when white men had written history books, the black man simply had been left out. Mr. Muhammad couldn't have said anything that would have struck me much harder. I had never forgotten how when my class, me and all those whites, had studied seventh-grade United States history back in Mason, the history of the Negro had been covered in one paragraph. This is one reason why Mr. Muhammad teachings spread so swiftly all over the United States, among all Negroes, whether or not they became followers of Mr. Muhammad. The teachings ring true - to every Negro. You can hardly show me a black adult in America - or a white one, for that matter - who knows from the history books anything like the truth about the black man's role."

After his release from prison in 1952 he moved to Chicago where he met Elijah Muhammad, leader of the Nation of Islam sect. He changed his name to X, a custom among Muhammad's followers who considered their family names to have originated with white slaveholders. Malcolm soon became a leading figure in the movement. He went on several speaking tours and helped establish several new mosques. He was eventually assigned to be minister of the mosque in New York's Harlem area. Founder and editor of Muhammad Speaks, Malcolm rejected integration and racial equality and instead advocated black power.

Malcolm X began to advocate violent revolution. In a speech on 9th November, 1963: "Look at the American Revolution in 1776. That revolution was for what? For land. Why did they want land? Independence. How was it carried out? Bloodshed. Number one, it was based on land, the basis of independence. And the only way they could get it was bloodshed. The French Revolution - what was it based on? The landless against the landlord. What was it for? Land. How did they get it? Bloodshed. Was no love lost, was no compromise, was no negotiation. I'm telling you - you don't know what a revolution is. Because when you find out what it is, you'll get back in the alley, you'll get out of the way. The Russian Revolution - what was it based on? Land; the landless against the landlord. How did they bring it about? Bloodshed. You haven't got a revolution that doesn't involve bloodshed. And you're afraid to bleed. I said, you're afraid to bleed."

Malcolm was suspended from the movement by Elijah Muhammad after he made a series of extremist speeches. This included his comments that the assassination of John F. Kennedy was a "case of chickens coming home to roost".

In March 1964 Malcolm left the Nation of Islam and established his own religious organization, the Organization of Afro-American Unity. After a pilgrimage to Mecca, Malcolm rejected his former separatist beliefs and advocated world brotherhood. Malcolm now blamed racism on Western culture and urged African Americans to join with sympathetic whites to bring to an end.

Malcolm X argued: "The American black man should be focusing his every effort toward building his own businesses, and decent homes for himself. As other ethnic groups have done, let the black people, wherever possible, patronize their own kind, and start in those ways to build up the black race's ability to do for itself. That's the only way the American black man is ever going to get respect. One thing the white man never can give the black man is self-respect! The black man never can be become independent and recognized as a human being who is truly equal with other human beings until he has what they have, and until he is doing for himself what others are doing for themselves. The black man in the ghettoes, for instance, has to start self-correcting his own material, moral and spiritual defects and evils. The black man needs to start his own program to get rid of drunkenness, drug addiction, prostitution. The black man in America has to lift up his own sense of values."

Malcolm X was shot dead at a party meeting in Harlem on 21st February, 1965. As Malcolm X prepared to address the Organization of Afro-American Unity in Manhattan's Audubon Ballroom, a disturbance broke out in the 400-person audience—a man yelled,"Nigger! Get your hand outta my pocket!". As Malcolm X and his bodyguards moved to quiet the disturbance,a man rushed forward and shot him in the chest with a sawed-off shotgun.Two other men charged the stage and fired semi-automatic handguns, hitting Malcolm X several times. He was pronounced dead at 3:30 pm, shortly after he arrived at Columbia Presbyterian Hospital. According to the autopsy report, Malcolm X's body had 21 gunshot wounds, ten of them from the initial shotgun blast. Three Black Muslims were later convicted of the murder.

One gunman, Nation of Islam member Talmadge Hayer (also known as Thomas Hagan) was seized and beaten by the crowd before the police arrived minutes later; witnesses identified the others as Norman 3X Butler and Thomas 15X Johnson, also Nation members. Hayer confessed at trial to have been one of the handgun shooters, but refused to identify the other assailants except to assert that they were not Butler and Johnson. All three were convicted.

Butler, now known as Muhammad Abdul Aziz, was paroled in 1985 and became the head of the Nation's Harlem mosque in 1998. He continues to maintain his innocence.Johnson, who changed his name to Khalil Islam, rejected the Nation's teachings while in prison and converted to Sunni Islam. Released in 1987, he maintained his innocence until his death in August 2009. Hayer, now known as Mujahid Halim,was paroled in 2010.

Pautan Bermanafaat

Who am I?

My Photo
Nor Miswary b. Ramli
"Rakyat ini perlu dibela.Kita perlu hak-hak kita kekal segar dipelihara; oleh pemimpin yang benar, yang jujur dan yang taat kepada nilai-nilai Islam. Kita perlukan pendidikan dan bukannya hukuman sebagai asas perkembangan".
View my complete profile

Disclaimer

Semua artikel yang tersiar dalam blog ini merupakan idea dan aliran pemikiran penulis secara peribadi dan mungkin tidak sealiran dengan pertubuhan atau organisasi yang penulis anggotai. Ia boleh berkaitan dengan apa sahaja yang boleh memberi manafaat kepada pemilik blog atau mereka yang menurutinya. Komen, teguran dan kritikan yang membina dari pengunjung adalah dialu-alukan.
.
.
.
.

About

Powered by Blogger.

Popular Posts