Instagram

Al-Fatihah. Satu demi satu dipanggil Tuhan


Ketua kumpulan nasyid Rabbani, Asri Ibrahim, 40, meninggal dunia di Hospital Pantai, Kuala Lumpur kira-kira jam 11 pagi tadi kerana sakit jantung, lapor laman web Berita Harian. Allahyarham yang juga penyanyi utama kumpulan itu dilaporkan pengsan ketika mengendalikan program Syahadah musim kelima di Angkasapuri, sebelum dikejarkan ke hospital berkenaan.
Telah lama mengikuti perkembangan Ust Azri. Sejak beliau dari Nada Murni lagi. Waktu tu lagu-lagu nasyid yang dialunkan oleh beliau sangat-sangat meruntun jiwa. Terfikir betapa dasyatnya penangan Al-Arqam membentuk ruh-ruh Islam yang istimewa seperti Ust Asri. Ketika di universiti dulu, ada satu program yang berupa seperti konsert nasyid dan saya menjemput Raihan menjayakannya. Kendatipun begitu, Ust Asri dan kumpulan Rabbaninya juga tersenarai, namun jodoh untuk bersamanya tidak dekat dengan saya waktu itu. Teringat juga, selepas Al-Arqam diharamkan, beliau pernah bekerja sebagai penebar roti canai tak silap saya di kampung baru, KL. Sehinggalah beliau membuat come-back dan muncul dengan kumpulan Rabbaninya. Ust Asri berjaya menyuntik elemen moden-techno dalam nasyid apabila muncul dengan lagu 'Pergi Tak Kembali' ciptaan KRU. Walaupun ada yang melihat usaha itu seperti sesuatu yang tidak kena pada tujuan asal dakwah melalui nasyid, tetapi ianya berjaya menembusi pasaran dan mereka dapat membina peminat-peminat baru dalam irama nasyid. Sesungguhnya, selepas Yasmin Ahmad dan kini Ust Asri, kita kini kehilangan satu demi satu insan yang membawa kita going to the next level. Al-Fatihah

Leave a Reply

Pautan Bermanafaat

Who am I?

My Photo
Nor Miswary b. Ramli
"Rakyat ini perlu dibela.Kita perlu hak-hak kita kekal segar dipelihara; oleh pemimpin yang benar, yang jujur dan yang taat kepada nilai-nilai Islam. Kita perlukan pendidikan dan bukannya hukuman sebagai asas perkembangan".
View my complete profile

Disclaimer

Semua artikel yang tersiar dalam blog ini merupakan idea dan aliran pemikiran penulis secara peribadi dan mungkin tidak sealiran dengan pertubuhan atau organisasi yang penulis anggotai. Ia boleh berkaitan dengan apa sahaja yang boleh memberi manafaat kepada pemilik blog atau mereka yang menurutinya. Komen, teguran dan kritikan yang membina dari pengunjung adalah dialu-alukan.
.
.
.
.

About

Powered by Blogger.

Popular Posts