Instagram

Buffet perut


Puasa sudah mennginjak hari ke-16. Untuk ke tempat kerja setiap hari dalam bulan mulia ini, jem di jalan raya makin menjadi-jadi. Penulis pun hampir kemalangan semalam dengan mereka yang kelihatan tidak sabar untuk ke bazar ramadhan agaknya. Hari ini penulis tidak teransang untuk menulis isu-isu berkaitan politik. Ya. Biarpun isu pemeriksaan JAIS ke atas salah sebuah gereja di Damansara mengusik hati untuk memberi komentar,penulis rasa ianya wajar diserahkan kepada mereka yang paling layak untuk mengupasnya.

Bermula dari hari pertama di bulan Ramadhan ini, begitu banyak hotel-hotel telah menawarkan pebagai jenis juadah makanan untuk apa yang dipangil sebagai buffet ramadhan mereka. Makanan yang bakal disajikan selalunya begitu banyak sekali. Malah dengan juadah yang aneka macam, tawaran-tawaran itu seperti sukar benar ditolak. Namun, penulis terpanggil untuk menulis berkenaan dengan hal ini yang boleh dikategorikan sebagai pembaziran paling mutlak dalam bulan yang penuh dengan keberkatan dan rahmat ini. Bayangkan dengan harga bermula dari RM60 sehinggalah ada yang mencecah RM145 bagi seorang, buffet ramadhan boleh menjerumuskan umat Islam ke dalam pembaziran yang nyata.

Sesuai dengan Firman ALLAH yang bermaksud : “Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada tuhannya.” (Surah al-Isra', ayat 27).Malah Sayyid Qutb di dalam tafsirnya 'Fi Zilal al-Quran' menjelaskan bahawa Ibnu Mas'ud dan Ibnu Abbas mentafsirkan pembaziran itu ialah berbelanja kepada tempat yang tidak wajar (secara yang tidak diharuskan oleh Allah).

Untuk apa setelah seharian perut kita yang kosong tiba-tiba di isi dengan juadah makanan yang hampair mencecah RM100? Bukankah apabila di bulan-bulan yang lain kita hanya mengambil makanan tenghari dan segelas air yang paling mahal pun bukan mencecah RM8 sahaja! Kita hairan, syaitan terikat namun 'tarbiyyah'nya masih kekal.Penulis kadang-kadang teringat dengan mereka yang tidak punyai kemampuan untuk mendapatkan makanan yang enak-enak atau pilihan makanan yang banyak seperti kita di bulan Ramadhan ini. Jangankan bulan Ramadhan ini, sepanjang tahun pun belum tentu. Penulis hanya memperingatkan diri penulis dan keluarga penulis akan hal ini. Kita hidup di dalam negara yang makmur,sedangkan masih terdapat di dalam kalangan mereka yang tidak punyai perbedaan di antara berbuka dan juga bersahur. Kedua-dua waktu mereka berlapar. Penulis percaya, kalaupun kita boleh mengurangkan pembaziran dengan selalu mengingati mereka yang berada dalam kesusahan demi secupak nasi untuk berbuka, itu sudah memadai.

Leave a Reply

Pautan Bermanafaat

Who am I?

My Photo
Nor Miswary b. Ramli
"Rakyat ini perlu dibela.Kita perlu hak-hak kita kekal segar dipelihara; oleh pemimpin yang benar, yang jujur dan yang taat kepada nilai-nilai Islam. Kita perlukan pendidikan dan bukannya hukuman sebagai asas perkembangan".
View my complete profile

Disclaimer

Semua artikel yang tersiar dalam blog ini merupakan idea dan aliran pemikiran penulis secara peribadi dan mungkin tidak sealiran dengan pertubuhan atau organisasi yang penulis anggotai. Ia boleh berkaitan dengan apa sahaja yang boleh memberi manafaat kepada pemilik blog atau mereka yang menurutinya. Komen, teguran dan kritikan yang membina dari pengunjung adalah dialu-alukan.
.
.
.
.

About

Powered by Blogger.

Popular Posts