Instagram

Kritikan untuk ADAM.


Kali pertama saya terkejut besar adalah apabila mendapat tahu rakan (baca rakan baik) saya telah berpindah ke negeri tempat saya menetap sekarang. Kerana, beliau memaklumkan kepada saya, jika beliau benar-benar jadi berpindah ke negeri ini beliau pasti memaklumi saya. Nyata jangkaan saya jauh tersasar. Ibarat anak dara menunggu tunangnya tak sampai.Karam Singh yang menyokong projek Lynas melaporkan.Beliau tidak memberitahu saya malah agak terperanjat besar apabila terserempak ketika kami bertembung di bazar ramadhan ketika membeli juadah bebuka. Saya benar-benar terkejut ketika itu. Terasa bagai jiwa seorang rakan yang rapat sejak zaman universiti hilang harga dirinya. Tetapi itu dulu. Beberapa tahun dahulu. Saya doa akan ketenteramannya di bumi negeri berkebajikan dan air percuma ini.

Itu kali pertama.

Kali kedua saya terkejut besar adalah apabila ketika saya hampir sedang memulakan mesyuarat sebagai Presiden Kelab Debat & PIdato UiTM. Sebelum memulakan mesyuarat, saya mendapat panggilan daripada ayahanda saya yang berada di mahkamah tinggi Kuala Lumpur ketika itu. Beliau memaklumkan saya yang bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia - Datuk Seri Anwar Ibrahim yang diragut jawatan dan keahlian UMNOnya oleh (Tun)Dr. Mahathir - telah dijatuhi hukuman atas tuduhan salah laku seks dan bukannya seperti tuduhan-tuduhan yang disiarkan di dalam Utusan Malaysia selepas bebarapa hari beliau dipecat. Terkejut dengan keputusan yang hodoh dan mual itu, saya mohon mesyuarat ditangguhkan untuk solat hajat. Saya sebutkan di sini ketika itu betapa sesiapa yang tidak bersetuju untuk melakukan solat hajat bersama, boleh pulang ke kolej masing-masing. Setiausaha persatuan yang kini berada di Kelantan boleh membuktikannya. Namun,ketika itu tiada seorang dari mana pendebat-pendebat hebat mempertahankan tindakan hodoh pemimpin pemerintah ketika itu. What a shame!

Saya teringat ketika saya sebagai exco Majlis Perwakilan Pelajar dan ketika itu masih lagi seorang Timbalan Presiden Kelab Debat & Pidato membentangkan kertas kerja mengenai kebebasan media di dalam program kritikan media. Majlis ini dianjurkan oleh Fakulti Komunikasi & Media. Sesi pembentangan saya adalah bersama wakil dari Bernama( Berita Nasional Berhad), Berita Harian dan saya sendiri - Majlis Perwakilan Pelajar. Sesi kami dipegerusi oleh Dr Ridzuan, beliau yang ketika itu adalah dekan fakulti komunikasi media. Pembentangan saya ada menyentuh mengenai bagaimana akhbar Utusan Malaysia yang boleh mencetak kenyataan afidavit kes Datuk Seri Anwar di muka depan pada hari yang sama ianya hanya akan disebut di mahkamah! Dengan tidak semena-mena Timbalan Editor Utusan Malaysia (yang saya dah lupa namanya) yang ketika itu duduk di bahagian hadapan sekali bangun dan menegur saya. Dakwanya, itu menunjukkan kecekapan akhbar mereka!Kalau surat khabar telah dicetak seawal 3-4 pagi, bagaimana satu kenyataan sepenting afidavit yang hanya akan dibaca seawal 9 pagi di mahkamah boleh telah dicetak begitu awal melambangkan kecekapan? Ini macam filem Monority Report lakonan Tom Cruise. Belum buat kesalahan sudah boleh tangkap sebab dah boleh baca niat? Isu yang saya bangkitkan ketika itu memperlihatkan keprihatinan mahasiswa melalui Majlis Perwakilan Pelajar terhadap isu-isu nasional. Ianya mengenai ketelusan dan keadilan dalam memberi laporan media. Bukan isu Datuk Seri Anwar.

Itu kali kedua saya terkejut besar.

Kali ketiga saya terkejut besar adalah hari ini. Bukan sebab semalam saya telah disahkan terkena demam denggi. Bukan juga sebab hari ini saya telah kali kedua membuat ujian darah yang membuktikan ujian platlet darah saya semakin turun. Bukan juga saya terkejut besar sebab pemuda BN nak buat pertandingan pidato politik terbuka yang bermula di UiTM Shah Alam (sedangkan dalam universiti tidak boleh berpolitik) baru-baru ini yang hampir kesemua tajuk-tajuknya nak mengutuk lawan politiknya sahaja.Lagipun apa diharap padi seberang. No. Nahi. Bukan semua itu buat saya terkejut. Yang buat saya terkejut besar adalah apabila saya membaca terjumpa blog Pertubuhan Alumni Debat Malaysia (ADAM). Benar saya saya juga alumni. Sebagai bekas pendebat, bekas fasilitator kokurikolum debat&pidato, sebagai bekas Timbalan dan Presiden Kelab Debat & Pidato sudah pasti saya merupakan alumni.Tidak syak lagi. Bezanya saya tidak berdaftar sebagai ahli.Kurang minat agaknya. Masa perbentangan kertas kerja untuk menjayakan pendaftaran pertubuhan ini pun sudah memenatkan, apatah lagi jika mengharunginya di dalam kalangan ramai yang di antara mereka lebih petah berkata-kata. Cuma melihatkan kepada persembahan blog tersebut, ia bagai memperlihatkan kecenderungan menonjolkan presidennya sahaja.Betul. Aktivit-aktiviti yang dimasukkan hanya melibatkan presidennya sahaja. Pertubuhan untuk siapa ini? Hampir sahaja tiada langsung aktiviti yang melibatkan ahli-ahlinya atau ahli jawatankuasa! Adakah ini one-man-show punya pertubuhan? Dan yang menjadi kritikan saya adalah kecendurangan beliau menampilkan aktiviti politiknya ke dalam pertubuhan ini di dalam blog rasmi tersebut.Bukankah ia sepatutnya sebuah pertubuhan yang non-partisan? Bersifat non-partisan itu di dalam pertubuhan ini adalah satu ketelusan yang wajib ada seperti yang saya pertikaikan dalam kritikan media bersama akhbar seperti di atas. Kita tidak mahu pertubuhan ini menjadi proksi atau tunggul-tunggul rapuh dan reput yang mewakili mana-mana parti politik dalam negara. Jika ia boleh bermula begini dan bagaimana pula ia akan berakhir. Ianya bagai telah menganjak lari dari tujuan asal pertubuhan ini ditubuhkan. Apakah saudara presidennya yang agak lama saya kenali terlupa perjanjian asal yang mahu ke mana pertubuhan ini di bawa. Mempunyai pendirian politik itu bagus. Ia wajar dan tanda kita matang. Mempunyai pegangan politik yang tuntas tanpa sembunyi juga petanda kematangan kita sebagai anak muda dalam berpolitik. Ini politik baru. Politik idea. Politik berhujah. Bukan politik maki hamun, tangkap, fitnah, penjara, telanjangkan dan pelbagai lagi. Bukan politik seperti itu. Kita wajar jelaskan pendirian kita, malah kita harus tegas segar mendirikan kukuh pendirian kita tersebut. Sementelah pula jika sekiranya mengukuhkan pandangan politik kita itu boleh memberi kelebihan untuk komuniti kita dan masyarakat secara amnya, kita harus terus maju menjelaskan.Itu tidak salah. Cuma,menjadi persoalannya (baca kesalahannya), biarlah kena pada tempatnya. Kalau asyik dengan isu tidak boleh berpolitk di universiti atau di masjid, harap janganlah sampai pertubuhan seperti alumni debat ini pun nak dipolitikkan. Nanti lari dari tajuk. Kalau SPM, kalau pendahuluan, isi dan penutup telah di tulis dengan begitu sempurna sekalipun, tetapi kalau lari tajuk, tetap gagal. Maaflah sahabat. Mahatma Gandhi pun ada sebut; "Kejayaan yang sempurna adalah hasil kerja yang sempurna". Ini yang buat saya benar-benar terkejut besar.

Nor Miswary b. Ramli
Shah Alam

Leave a Reply

Pautan Bermanafaat

Who am I?

My Photo
Nor Miswary b. Ramli
"Rakyat ini perlu dibela.Kita perlu hak-hak kita kekal segar dipelihara; oleh pemimpin yang benar, yang jujur dan yang taat kepada nilai-nilai Islam. Kita perlukan pendidikan dan bukannya hukuman sebagai asas perkembangan".
View my complete profile

Disclaimer

Semua artikel yang tersiar dalam blog ini merupakan idea dan aliran pemikiran penulis secara peribadi dan mungkin tidak sealiran dengan pertubuhan atau organisasi yang penulis anggotai. Ia boleh berkaitan dengan apa sahaja yang boleh memberi manafaat kepada pemilik blog atau mereka yang menurutinya. Komen, teguran dan kritikan yang membina dari pengunjung adalah dialu-alukan.
.
.
.
.

About

Powered by Blogger.

Popular Posts