Instagram

What a great week :-(


Setelah hari ke lima melalui setitik pengalaman mendepani cabaran kesihatan di Malaysia, saat ini, saya benar-benar mahu menulis tentangnya.

Hari Isnin leps, minggu pertama memulakan hari saya masih diserang sakit gigi yang berterusan sejak minggu lepas. Ianya sudah berlangsung sekitar hujung minggu sebelumnya. Tapi, sakitnya berdikit-dikit. Masih boleh bertahan. Kemuncaknya, hari Ahad pada sebelah tengaharinya. Sakitnya semakin perit. Ubat penahan sakit yang mula-mula diperolehi ditelan semahunya. Hingga habis. Cuba untuk tidur dan pelbagai kaedah konvensional lain - nyata hasil makin teruk! Setelah berjaya digagahi mendapatkan ubat di farmasi, saya cuba bertahan hingga ke malam. Terus membawa ke besok pagi Isnin. Ku sangka panas sampai ke petang, rupanya ribut di tengahari. Biarpun sudah ke pejabat, ubat penahan sakit sudah pun ditelan, sakitnya langsung tidak tertahan. Saya pulang dan mendapatkan cuti separuh hari kerja.

Ubat penahan sakit tadi mula memberi kesan, lalu saya beransur ke klinik swasta untuk mendapatkan rawatan dan pandangan perubatan (medical opinion). Upah memeriksanya sahaja bagai tambang bas ekpres ke Pulau Pinang! Waduh!

Demi mendapatkan pandangan perubatan kedua (dan tentunya rawatan yang lebih murah), saya lalu bercadang mendapatkan di klinik kesihatan milik penuh kerajaan persekutuan keesokan harinya. Saya dan isteri pun pergilah ke klinik pergigian di klinik tersebut yang kami semapt pergi pada sebelah petangnya. Ya, ketika kami datang memang sudah hampir pukul 4.30 petang. Tapi seorang jururawat di kaunter berkaca bagai dalam akuarium hanya tahu berzikir kepada saya yang lebih kurang seperti ini:

"Pendaftaran pukul 8 sampai pukul 12 sahaja". Tanpa mendongak untuk melihat ke arah saya. Ya. Dan ayat itu lah yang diulang-ulang walaupun saya cuba ajukan dengan lain-lain pertanyaan seperti seorang pelanggan baru yang kali pertama di situ. Kesian lah dia kan. Takpe, saya bercadang untuk datang lagi besok.

Malangnya, saya demam kuat pada sebelah malamnya. Badan panas seluruh badan, sakit kepala ya amat dan sakit-sakit badan di seluruh badan. Wife saya yang picit-picit pun terasa bahang panasnya. Kain lembap yang dituam air sekejap menjadi kering apabila diletakkan di atas dahi saya. Saya tekad, besok saya mesti ke klinik tersebut.

Dengan sakit kepala yang kuat, demam panas, saya ke klinik pergigian dulu. Okey. Gigi kena cabut. Then selesai, doktor bagi sijil sakit minta rehat. Kemudian, saya turun ke bawah bahagian klinik perubatan mendapatkan nombor giliran.Saya ada baca di kaunter pendaftaran: " Sila Bersabar. Kami Sedang Menggunakan Sistem Baru". Tuan, ia bukan nombor giliran, ia nombor tak bergilir! Bayangkan tepat jam 9.34 pagi resit nombor giliran saya, saya hanya di panggil lebih kurang 10 minit sebelum pukul 1 tengahari!Alih-alih masuk bilik rawatan, doktor cakap;" Awak kena ambik darah di bilik nombor 13 yea". Kat situ, kena daftar dan ambik nombor lagi! What a new system!Sebelum tu saya ada terbaca kenyataan yang kesemua anggota perubatan akan rehat jam 1 - 2 petang. Segala urusan akan bermula semula selepas jam 2 petang!

Lebih kurang jam 1 lebih saya dipanggil untuk ujian darah. Selesai ujian darah saya perlu ke bahagian makmal menyerahkan tabung ujian darah saya untuk mendapatkan keputusan. Menunggu keputusan makmal merupakan satu lagi step dalam sistem yang terkini ini. Dan tentunya jarum sudah hampir 1.30 petang, harapan mendapatkan rawatan awal doktor makin berkabus tebal. Itu pun saya masih lagi perlu mendapatkan tekanan darah lagi! Ditempat saya mendapatkan tekanan darah, jururawat di situ terkejut.

"Eh, kenapa nombor giliran awak baru sekarang dipanggil?". Tegur jururawat pemeriksa tekana darah.

"Entah. Mana saya tahu". Saya menjawab seperti marah. Bukan seperti, memang saya sudah marah.

Saat menunggu, badan saya sakit dan kepala sangat-sangat sakit. Mana saya tak marah. Namun saya hanya merungut diam dan dengan hanya berbalas sms dengan wife demi melepaskan geram di hati. Mujur jururawat tadi ada bertanya, dapatlah saya melampiaskan sedikit yang terbuku.

Akhirnya, saya dibenarkan bertemu dengan doktor yang lain dari bilik rawatan yang lain pula. Saya didapati mempunyai kesan demam denggi. Bacaan platlet darah saya rendah. Sarannya, saya perlu lagi datang besok dan sekiranya bacaannya masih rendah, saya akan dicadangkan untuk di masukkan ke hospital. Hos-pi-tal..! Katanya, dia boleh cadangkan hari ini, tetapi biarlah tunggu keputusan untuk besok pula.

Selewat jam 7.45 pagi, tentulah saya bukanlah orang pertama, saya datang lagi keesokkannya. Ujian darah saya menunjukkan bacaan yang semakin menurun even saya rasa telah sihat sepenuhnya. Itu bahayanya demam denggi ini. Kita boleh rasa sihat untuk membuat larian 100 meter walaupun kita telah diserang dengan demam pembunuh ini. Kerana, kita boleh collapse dihujung larian dan meninggal! Saya terus diminta berehat dan perlu datang semula besok untuk ujian darah selanjutnya.

Dan hari ini setelah meminum air nyoq sebiji setengah malam tadi dan semalaman dengan sebotol 1.5 litre air 100 plus dan habis, bagai di harap (baca: diduga)bacaan platlet saya meningkat. Syukran!Saya hampir boleh dikategorikan sebagai selamat denggi, namun kiraan bacaan darah putih turun pulak. Dan, meragui akan bacaan platlet yang boleh naik turun, doktor meminta saya datang sekali lagi untuk ujian darah buat kali ke empat besok hari! Walawei!

Leave a Reply

Pautan Bermanafaat

Who am I?

My Photo
Nor Miswary b. Ramli
"Rakyat ini perlu dibela.Kita perlu hak-hak kita kekal segar dipelihara; oleh pemimpin yang benar, yang jujur dan yang taat kepada nilai-nilai Islam. Kita perlukan pendidikan dan bukannya hukuman sebagai asas perkembangan".
View my complete profile

Disclaimer

Semua artikel yang tersiar dalam blog ini merupakan idea dan aliran pemikiran penulis secara peribadi dan mungkin tidak sealiran dengan pertubuhan atau organisasi yang penulis anggotai. Ia boleh berkaitan dengan apa sahaja yang boleh memberi manafaat kepada pemilik blog atau mereka yang menurutinya. Komen, teguran dan kritikan yang membina dari pengunjung adalah dialu-alukan.
.
.
.
.

About

Powered by Blogger.

Popular Posts