Instagram

Ada yang faham. Ada yang faham tapi buat-buat tak faham. Yang lagi haru, ada yang faham, tapi tak mau faham-faham...


KUALA LUMPUR, 28 Julai- LAPORAN perubatan dari doktor yang memeriksa tubuh Mohd Saiful Bukhari Azlan mengesahkan tiada sebarang kesan yang menunjukkan dia diliwat. Pada 28 Jun lepas Saiful menemui Doktor Mohamed Osman Abdul Hamid dari Hospital Pusrawi mengadu dia merasa kesan sakit didubur ketika membuang air besar.
Tetapi laporan Doktor Mohamed yang dikeluarkan pada jam 2.14 petang, sebaik sahaja pemeriksaan dibuat ke atas tubuh Saiful mengesahkan tiada sebarang kesan liwat seperti yang didakwanya.

Laporan itu jelas menyatakan:
* Tiada kesan koyak pada kulit (skin tearing, zero)
* Tiada pendarahan aktif (active bleeding, zero)
* Tiada kesan nanah (traces of pus, zero)
Bukan apa. Tiba-tiba rasa nak send kan tulisan laporan ini. Kerna kadang-kadang terpanggil rasa di jeruk hati. Ada yang kadang-kadang memperlekehkan malah menjadi bahan momokan yang berpanjangan atas tuduhan yang membabitkan seorang orang tua bernama Anwar Ibrahim. Nostalgia mengimbau aku pada awal tengahari aku dan ayahandaku bersama Anwar Ibrahim di rumahnya pada hari di mana malamnya beliau ditangkap, digari, diikat mata, dipukul dan ditelanjangkan untuk memuaskan nafsu amarah manusia jahat bernama Dr Mahathir, Rahim Noor dan para pendokong amalan syaitan dalam UMNO yang lainnya. Aku berpeluang bersama Anwar tanpa media untuk pertemuan khas bersama rakan-rakan lamanya termasuk ayahanda aku. Pertemuan itu diatur setelah beliau mendapat maklumat yang dirinya akan ditahan dalam tempoh terdekat. Dan nyata mereka 'memberkasnya' seperti penjenayah besar pada malam itu juga. Mereka melakukan semua tindakan tersebut atas rasional mereka yang Anwar yang sebelumnya Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO adalah seorang perasuah, penjual negara, pengkhianat bangsa dan peliwat! Bagi aku, mereka ini hanya tahu berkata-kata dan mempertahankan dakwaan yang mereka sendiri reka-reka. Mereka yang filemkan, mereka sendiri sahaja yang seronok menontonnya!Bodoh!
Tak usah mencari jauh bukti mempertahankan dakwaan yang Anwar itu benar-benar tidak meliwat Saiful Bukhari tu. Cukup melihat apa yang berlaku disekeliling sekarang. Siapa yang benar siapa yang salah begitu mudah dilihat. Tak perlu menjengok sampai MCKK atau Universiti Malaya (Dr. Hassan Ali - Naib Presiden PAS junior dan pernah jadi roomate Anwar kat UM dulu - dia cakap kalau Anwar ni betul-betul peliwat sah lah di yang kena dulu!Kah!Kah!Kah!). Yang tubuhkan ABIM Anwar, bukan Mahathir atau Najib pun. Yang cadangkan dan sehinggakan tertubuhnya UIAM pun, Anwar jugak. Okeylah. Tu mungkin 'penyamaran' waraknya sahaja. Okey. Kita tengok siapa yang dibelakangnya. Siapa yang menyokongnya. Tg Guru Nik Aziz, Dr. Haron Din (ilmu perubatannya kita percaya, tapi bila dia percayakan Anwar kita tak percaya plak.Pelik!), Dr. Yusof Qardhawi, ALLAHyarham Ustaz Fadhil Noor, malah Tan Sri Muhyidin pun pernah berucap sewaktu melawat Anwar di rumah beliau di Damansara. Ucapannya yang dijadikan provokasi Dr Mahathir berbunyi lebih kurang begini: " Kalau menuduh Anwar dengan tuduhan seperti tuduhan liwat ini, ianya seperti menghina persahabatan saya dengan beliau". Dr Yusof Qardhawi dalam petikan masyhur berkaitan Anwar juga dipetik sebagai berkata: "Saya tidak akan memijak tanah Malaysia selagi sahabat saya Anwar Ibrahim dalam penjara". ALLAHyarham Ustaz Fadhil Noor bekas Presiden PAS juga pernah dipetik sebagai berkata: "Memenjara dan memukul batang tubuh Anwar adalah laksana mereka memenjara dan memukul diri saya sendiri. Memfitnah Anwar yang saya anggap seperti adik kandung saya dengan tuduhan liwat adalah seperti menghancurkan perjuangan Islam keseluruhannya". Mungkin segala kutipan ucapan-ucapan tidak boleh memuaskan hati mereka yang mempercayai yang Anwar itu peliwat, tetapi hanya mereka yang benar sahaja disokong oleh mereka yang benar. Pernah dengar Nik Aziz sokong Jeslina Hashim yang berpakaian tak senonoh dalam pub. Pernah dengar Haron Din sokong Rahim Tamby Chik yang dituduh merogol budak bawah umur sampai nenek dia yang Melayu kena pergi mengadu kat Lim Guan Eng yang berbangsa Cina sampai mamat tu masuk penjara 18 bulan sebab nak tolong anak Melayu yang dirogol. Sori, aku tak dengar pun Melayu yang datang tolong. UMNO?! Hampehh! Pernah dengar Yusof Qardhawi datang tolong pertahankan Jamaludin Jarjis?Aduiii...
Inilah persepsi yang berjaya dibenihkan oleh UMNO menerusi agensi-agensi kerajaannya. Mereka meletakkan undang-undang di tangan mereka sendiri. Jika berani kerana benar - usah risau akan keselamatan diri jika di pihak yang benar - Saiful Bukhari perlu ditampil depan khalayak dan berdepan dengan masyarakat seperti biasa. Seperti kelazimannya. Buktikan kebenaran kamu. Jangan baling batu sembunyi diri. Anwar bukan maksum. Beliau juga bukan malaikat hatta nabi sekalipun. Beliau tak lari dari boleh tersilap, tapi kalau kita yang berakal malah diakui bijak pula, seharusnya kita lebih pandai menilai yang mana intan yang mana permata. Jangan kita mudah ditipu akan kebodohan orang lain. Teringat aku ucapan masyhur pejuang Scotland - William Wallace -: "Manusia tidak dinilai oleh pangkat, harta dan kekayaan, manusia di lihat oleh keberanian mempertahankan kebenaran!"
Aku kesian pada orang tua dan orang-orang miskin, tapi aku lagi kesian tengok orang terpelajar yang tak terbuka permikirannya.Alahai...

Leave a Reply

Pautan Bermanafaat

Who am I?

My Photo
Nor Miswary b. Ramli
"Rakyat ini perlu dibela.Kita perlu hak-hak kita kekal segar dipelihara; oleh pemimpin yang benar, yang jujur dan yang taat kepada nilai-nilai Islam. Kita perlukan pendidikan dan bukannya hukuman sebagai asas perkembangan".
View my complete profile

Disclaimer

Semua artikel yang tersiar dalam blog ini merupakan idea dan aliran pemikiran penulis secara peribadi dan mungkin tidak sealiran dengan pertubuhan atau organisasi yang penulis anggotai. Ia boleh berkaitan dengan apa sahaja yang boleh memberi manafaat kepada pemilik blog atau mereka yang menurutinya. Komen, teguran dan kritikan yang membina dari pengunjung adalah dialu-alukan.
.
.
.
.

About

Powered by Blogger.

Popular Posts