Instagram

Tulisan seperti yang tersiar di Anwaribrahimblog.com



Salam DSAI,

Pertama awal bicara elok saya ucapkan salam ketabahan dan kesabaran atas segala ujian dan dugaan sepanjang perjuangan yang baik-baik ini.Doa saya selalu bersama-sama tuan.

Saya mempunyai keinginan yang tinggi untuk mencadangkan sesuatu yang pada pandangan saya ianya sesuatu yang baik dan molek dilaksanakan oleh Pakatan Rakyat sekarang ini. Dan ianya wajar dibuat dengan kadar yang segera. Saya punyai butiran yang lebih terperinci untuk cadangan ini,namun saya buat sedikit ringkasan untuk pertimbangan DSAI.

Kempen Buku Jingga – 100 hari pertama pemerintahan Pakatan Rakyat.

Buku Jingga ini adalah sebuah dokumen yang sangat bagus dan begitu penting untuk rakyat oleh PR, namun gerak-kerja promosi dan kempen yang dibuat adalah sesuatu yang mengecewakan dan menghampakan. Apa yang saya mahu cadangkan di sini adalah seperti berikut:

1. Secara asasnya, cadangan ini bermula dari tarikh tertentu i.e 1 July 2011; PR harus memulakan satu kempen perdana yang diberi nama “Kempen Buku Jingga – 100 Hari Pertama Kerajaan PR” yang secara kolektif dibuat atas muafakat PAS, DAP & PKR sehingga PM Najib mengumumkan tarikh PRU ke-13.Benar, idea ini nampak seperti sudah dan sedang dilakukan, tetapi apa yang menjadi asas utama idea ini adalah, ianya harus dibuat dalam bentuk kempen yang besar dan dibuat secara tersusun dengan bergerak ke seluruh negara oleh PR.

2. Kempen ini semestinya dibahagikan secara taktikal oleh PR dengan mempunyai mobilasi yang sama oleh setiap parti dalam PR. Misalnya sebuah jawatankuasa khas yang dibentuk sebagai sebuah seketariat PR yang terdiri dari PAS,DAP&PKR yang mana mereka ini harus berkemampuan mengupas Buku Jingga ini dengan terperinci dan boleh difahami malah dihadam sempurna oleh rakyat. Ianya boleh dibuat dalam bentuk forum atau ceramah khas yang mana agen seketariat ini mempunyai ruang menerangkan Buku Jingga dalam masa yang sama rakyat yang mendengar akan memperolehi dokumen dan bahan-bahan kempen ini dengan percuma.

3. Ianya perlu dibuat seakan-akan sebuah kempen perdana pilihanraya. Sebuah jentera pilihanraya yang mengandungi pihak yang berceramah tentang Buku Jingga,pihak yang mengedar risalah, pihak yang mengedar dokumen Buku Jingga sehinggalah rakaman-rakaman sedutan ceramah yang berkaitan Buku Jingga. Dan kumpulan seketariat yang terdiri dari komponen PR – PAS,DAP&PKR – akan bergerak ke destinasi ke destinasi yang boleh dibincangkan kemudian sehinggalah parlimen dibubarkan. Ianya sebagai sebuah kumpulan yang bergerak secara sebuah pasukan yang menyerang dan menakluk daerah demi daerah negeri demi negeri. Cuma taklukan ini melalui sebuah senjata ajaib di sebut Buku Jingga.

4. Kempen ini mestilah di tangani dengan sebuah syarat di mana tidak boleh mana-mana pimpinan PR wajar menjawab atau mengenengahkan lain-lain isu yang tidak berkait-rapat langsung dengan Buku Jingga ini. Kempen ini di jalankan seolah-olah kita tidak akan menghiraukan langsung apa sahaja fitnah, tentangan media UMNO/BN, taktik kotor dan lucah serta apa sahaja tuduhan-tuduhan baru yang cuba dibuat oleh UMNO/BN. PR menerusi “Kempen Buku Jingga – 100 Hari Pertama Kerajaan PR” hanya terus-menerus mempromosi dan menjayakan kempen ini secara sistematik dan agresif sehingga ke tarikh pilihanraya.

5. Kempen ini mestilah disepadukan bersama lain-lain media baru yang melibatkan kesemua ahli-ahli parti dalam PR seprti facebook dan blog.

6. Sebuah bendera kempen, sticker kempen, banner kempen, lambang kempen, baju, topi, key chain atau apa sahaja bentuk promosi kempen mestilah dicipta dan diselaraskan agar ianya mesti menjadi satu nada dan satu suara yang sama dalam kempen ini digerakkan.

Terima Kasih.
Mohon mencadang.

Nor Miswary Ramli
Shah Alam

Leave a Reply

Pautan Bermanafaat

Who am I?

My Photo
Nor Miswary b. Ramli
"Rakyat ini perlu dibela.Kita perlu hak-hak kita kekal segar dipelihara; oleh pemimpin yang benar, yang jujur dan yang taat kepada nilai-nilai Islam. Kita perlukan pendidikan dan bukannya hukuman sebagai asas perkembangan".
View my complete profile

Disclaimer

Semua artikel yang tersiar dalam blog ini merupakan idea dan aliran pemikiran penulis secara peribadi dan mungkin tidak sealiran dengan pertubuhan atau organisasi yang penulis anggotai. Ia boleh berkaitan dengan apa sahaja yang boleh memberi manafaat kepada pemilik blog atau mereka yang menurutinya. Komen, teguran dan kritikan yang membina dari pengunjung adalah dialu-alukan.
.
.
.
.

About

Powered by Blogger.

Popular Posts