Instagram

Pakatan Rakyat menjadi kerajaan Pusat!

Penulis baru sahaja menerima SMS sebentar tadi. SMS tadi menyebut jangkaan parlimen Malaysia akan dibubarkan sekitar Julai ini seraya pukulan gong PRU ke-13 bakal dipalu. Apakah ianya benar? Mungkin sepekulasi ini timbul angkara perkiraan Anwar akan ke penjara sekitar bulan Julai nanti. Mungkin. Sebagai nota, kes Fitnah-Liwat II Anwar akan berlangsung bermula 6 Jun ini. Jadi, menjustifikasi PRU ke-13 sekitar Julai seperti nampak munasabah. Namun, penulis tidak bernafsu mengulas isu bilakah tarikh pilihanraya yang hanya ada di dalam kepala PM Najib sahaja. Tidak dalam kepala TPM Muhyidin. Tidak juga Zahid Hamidi. Lagi tak afdal kalau Shafie Afdal yang tahu. Malah tidak juga Rosmah, walaupun terdapat keberangkaliannya. Di beberapa negara maju yang kita berminat mencontohinya, tarikh pilihanraya umum diketahui lebih awal oleh kedua-dua pemerintah dan pembangkang. Even Thailand pun menunjukkan demokrasi yang tulen dengan kedua-dua parti pemerintah dan pembangkang mengetahui tarikh pilihanraya lebih awal secara bersama. Adilkan begitu? Singapura yang baharu sahaja selesai pilihanraya umumnya pun turut tidak tercicir dari sikap demokrasi yang tulen tersebut. Tarikh pilihanraya yang menjadi simpanan kejap di dalam kotak fikiran PM Najib seolah-olah sebuah pertandingan balapan berlari 100 meter di antara PM Najib dan Anwar Ibrahim, sedangkan yang memegang pistol untuk melepaskan peserta berada di tangan PM Najib!Anytime dia boleh tarik picu pistol bila dia rasa sesuai untuk menang.Sesuatu yang kelakar dan bodoh.

Bagaimanakah BN/UMNO boleh memenagi PRU ke-13 kali ini? Selain dari berjaya memanipulasi isu yang dibawa oleh Utusan Malaysia berkenaan menjadikan Kristian agama rasmi dan tuduhan bahawa DAP terlibat, memasukkan Anwar semula ke penjara adalah taktik paling ampuh. Dengan taktikal permulaan dengan mencongak-congak kemenangan hanya dengan undi Melayu dan undi palsu/hantu, BN/UMNO seperti berputusa asa dengan undi bangsa Cina. Kelebihan ini wajar menjadi penawar mujarab oleh Pakatan Rakyat. Tetapi, kita harus waspada, mereka ini masih mengaharapkan undi cina/bukan bumiputera dari Sabah dan Sarawak. Biarpun kita mendakwa, Sabah dan Sarawak tidak lagi menjadi simpanan tetap BN/UMNO, penulis kira perkiraan kita mungkin sedikit tersasar dan too ambitious.

Penulis mehu mengajak anak-anak muda hari ini membuktikan yang kita punyai minda kelas pertama. Kita mesti berfikir secara kelas pertama, Bertindak dengan kelas pertama. Ianya perlu bermula dari sekarang. Anak muda harus berani bertekad untuk menyatakan dengan jelas pendirian mereka. Menyokong Pakatan Rakyat secara terang-terangan juga memperlihatkan minda kita yang kelas pertama. Mengajak dan berdakwah dengan rakan-rakan serta ahli keluarga akan kebaikan memberikan sokongan kepada Pakatan Rakyat. Sebut dengan hati ikhlas dan buktikan dengan fakta-fakta yang ada, bahawa dengan menyokong Pakatan Rakyat kita mampu memberi sesuatu yang lebih baik untuk rakyat terbanyak. Bantulah rakan-rakan disekeliling kita dengan menyokong Pakatan Rakyat, ekonomi kita akan bertambah baik, minyak akan diturunkan, pendidikan dari tadika hingga ke universiti serta perkhidmatan kesihatan di hospital-hospital kerajaan akan menjadi percuma malah laungkanlah dengan berani, dengan menyokong Pakatan Rakyat, negara kita yang kaya dengan pelbagai hasil bumi ini masih boleh diselamatkan!

Leave a Reply

Pautan Bermanafaat

Who am I?

My Photo
Nor Miswary b. Ramli
"Rakyat ini perlu dibela.Kita perlu hak-hak kita kekal segar dipelihara; oleh pemimpin yang benar, yang jujur dan yang taat kepada nilai-nilai Islam. Kita perlukan pendidikan dan bukannya hukuman sebagai asas perkembangan".
View my complete profile

Disclaimer

Semua artikel yang tersiar dalam blog ini merupakan idea dan aliran pemikiran penulis secara peribadi dan mungkin tidak sealiran dengan pertubuhan atau organisasi yang penulis anggotai. Ia boleh berkaitan dengan apa sahaja yang boleh memberi manafaat kepada pemilik blog atau mereka yang menurutinya. Komen, teguran dan kritikan yang membina dari pengunjung adalah dialu-alukan.
.
.
.
.

About

Powered by Blogger.

Popular Posts