Instagram

Saya pernah hampir digigit lipan ini.




Waktu tu, wife saya masih di bahau, Negeri Sembilan. Pulang dari tempat kerja seusai mandi dan solat saya turun ke ruang tamu di bawah. Ada perlawanan EPL yang melibatkan Manchester United. Waktu tu kira-kira jam 9.00 malam. Jadual perlawanan sekitar jam 9.45 malam. Saya berhajat untuk melelapkan mata sekejap sebelum perlawanan bermula. Sebaik berbaring dan mengiring, saya terasa seperti mahu menukar posisi baring. Dengan tidak semena-mena entah dari mana datangnya, lipan ini tiba-tiba berada betul-betul di pinggang kiri saya! Dengan paniknya, saya bangun tetapi tidak terus berdiri. Dengan keadaan serba panik itu tadi, saya telah terduduk di atas cermin mata. hancur berkecai cerminnya!Maka bertambah panik lagi saya. Dah dengan mata yang kelabu, lipan itu tadi dengan pantas cuba menyelinap ke arah tempat baring saya tadi. Saya masih lagi cemas dan panik. Jantung saya bergerak sangat deras, degup debarnya bagai terdengar di telinga saya sendiri.Cemas dan panik itu telah mencurahkan peluh di seluruh badan, muka dan dahi saya. Dalam keadaan panik, berdebar-debar serta terasa bagai mengigil-gigil seluruh anggota badan itu, tiba-tiba wife saya menghubungi saya dari Bahau, Negeri Sembilan (terfikir sampai hari ini, betapa kuatnya rasa resah saya sehingga sampai ke hatinya di sana). Apabila anda panik dan cemas, harus diingatkan, anda perlu mendapat bantuan orang lain kerana otak anda tidak dapat memberi pertimbangan.Dalam kes saya ini, wife saya menjadi pihak yang memberi bantuan.Lalu wife saya suruh saya mendapatkan dulu cermin mata lama yang masih tersimpan. Kemudian barulah saya perlu segera mendapatkan alat penyembur racun pembunuh lipas untuk membunuh lipan tersebut. Dengan terketar-ketar dan cemas, saya dapatkan Baygon (penyembur racun pembunuh lipas)dari dapur dan terus mencari-cari lipan tadi. (Ya!Mencari-cari lipan yang telah menyembunyikan diri di rumah saya!). Selak punya selak, saya dapati ianya sedang cuba memanjat langsir sliding door rumah saya.Dengan mata yang jelas tak jelas sebaba pakai cermin mata lama,dengan terketar-ketar dan peluh masin yang mula masuk ke celah-celah mata, saya pun sembur la sekuat tenaga ke arah lipan tadi. Ianya lari mengelupur. Makin panik saya! Sebab ianya datang ke arah saya yang menyemburnya!Saya terus sembur dan sembur sehinggalah ia tidak lagi bernyawa. Wife saya cadangkan saya simpan di dalam bekas mineral water ini. Waktu nak angkat masuk ke dalam botol ni, ALLAH sajalah yang tahu betapa menggigil dan mengeletarnya saya time tu. Ye la, mana tahu lipan ni pura-pura mati dan tiba-tiba menyerang saya semula!Semenjak tu, kami terus berpindah ke rumah baru. Wife saya tak sanggup menghadapi ujian seperti ini sekali lagi.Syukur sebab masih hidup.Sebab menurut orang-orang tua yang saya temui kemudiannya, lipan bara sebesar ini, dengan warnanya sebegitu,sengatannya boleh membawa maut!Ye ker?Ya.Syukur kan?

Leave a Reply

Pautan Bermanafaat

Who am I?

My Photo
Nor Miswary b. Ramli
"Rakyat ini perlu dibela.Kita perlu hak-hak kita kekal segar dipelihara; oleh pemimpin yang benar, yang jujur dan yang taat kepada nilai-nilai Islam. Kita perlukan pendidikan dan bukannya hukuman sebagai asas perkembangan".
View my complete profile

Disclaimer

Semua artikel yang tersiar dalam blog ini merupakan idea dan aliran pemikiran penulis secara peribadi dan mungkin tidak sealiran dengan pertubuhan atau organisasi yang penulis anggotai. Ia boleh berkaitan dengan apa sahaja yang boleh memberi manafaat kepada pemilik blog atau mereka yang menurutinya. Komen, teguran dan kritikan yang membina dari pengunjung adalah dialu-alukan.
.
.
.
.

About

Powered by Blogger.

Popular Posts