Instagram

Melewati sejarah



Apa yang menyebabkan begitu ramai rakan-rakan kita dalam kalangan anak-anak muda tidak menaruh minat kepada parti orang Melayu - UMNO - ini. Kita boleh bariskan pelbagai persepsi yang memberi kita hujah-hujah terbaik menolak parti ini. Namun, yang menjadi titik-titik kecil yang mendorong kepada pembinaan titik-titik yang lebih besar adalah faktor ekonomi dan sosial yang dihadapi golongan anak muda. Anak muda ini sebenarnya menuruti pandangan politik sebagai bahan memberi laba keutungan dari kaca mata orang tua mereka mahupun mereka yang lebih tua yang duduk disekeliling mereka. Hari ini, setelah mereka berupaya membuat keputusan tentang hala tuju hidup, maka hala tuju politik juga mereka berhak menentukannya sendiri. Tiada parameter yang lebih sukar selain faktor yang telah disebut tadi - ekonomi.

Biarpun terdapat anak muda yang tidak berhijrah ke bandar besar untuk mencari rezeki, namun mereka juga telah terkesan oleh mereka yang telah berhijrah. Pandangan rakan-rakan atau saudara-mara mereka akan kesusahan kos sara hidup di bandar misalnya, telah memberikan mereka input-input segar dan baru bagi menilai keadaan urus-tadbir ekonomi yang dipertanggugjawab ke atas bahu pemerintah. Malah, mereka juga semakin mahir membuat perbandingan berdasarkan maklumat-maklumat yang mereka terima akibat dari kemampuan capaian media-media tanpa sempadan ini. Maka apabila perbandingan demi perbandingan ini dibuat lalu menghasilkan jawapan yang meluaskan pertimbangan mereka akan duduk-sebenar isu-isu yang berkait rapat dengan mereka ini. Dan apabila isu-isu ini cuba dihubung-kaitkan diantara satu dengan yang lain, anak-anak muda ini telah berjaya menghasilkan satu rasa yang baru. Rasa yang menyedarkan mereka akan kaitan ekonomi tadi dengan pemerintah yang mentadbir melalui kuasa politik. Lalu, mereka mulai percaya dan pasti, menentukan manafaat kebaikan ekonomi harus bermula dengan menentukan kuasa politik ke atas pihak yang memerintah.

Apabila anak-anak muda ini menyedari akan kuasa sakti yang menentukan kedudukan jatuh-bangun ekonomi yang boleh memberi kesan langsung kepada mereka, maka mereka mulai cermat dan mulai berhati-hati. Maka, mereka mula menjadi juri jemputan dan juri profesional. Mereka akan menilai setiap tingkah laku pemimpin, baik yang memerintah mahupun yang membangkang. Setiap seorang tidak terlepas dari penilaian cermat dari anak-anak muda ini. Lalu menyoroti lebih 60 tahun parti Melayu terbesar negara yang menjadi tunjang pemerintahan kerajaan Barisan Nasional ini dengan segala macam pendedahan demi pendedahan yang menjadi punca-punca penilaian anak-anak muda terhadap mereka, maka rakyat mula mengorak langkah bergerak menjauhi parti ini. Dan begitu jualah anak-anak muda hari ini.

One response to “Melewati sejarah

  1. Anonymous

    khalaf: salam..pekabar sihat ke..jauhnya berjalan..=)

Leave a Reply

Pautan Bermanafaat

Who am I?

My Photo
Nor Miswary b. Ramli
"Rakyat ini perlu dibela.Kita perlu hak-hak kita kekal segar dipelihara; oleh pemimpin yang benar, yang jujur dan yang taat kepada nilai-nilai Islam. Kita perlukan pendidikan dan bukannya hukuman sebagai asas perkembangan".
View my complete profile

Disclaimer

Semua artikel yang tersiar dalam blog ini merupakan idea dan aliran pemikiran penulis secara peribadi dan mungkin tidak sealiran dengan pertubuhan atau organisasi yang penulis anggotai. Ia boleh berkaitan dengan apa sahaja yang boleh memberi manafaat kepada pemilik blog atau mereka yang menurutinya. Komen, teguran dan kritikan yang membina dari pengunjung adalah dialu-alukan.
.
.
.
.

About

Powered by Blogger.

Popular Posts